© עמותת לב זהב – שירותי סיעוד ורווחה            |

הנהלה: בניין וורקר רח’ הכישור 30, חולון          |

לשירותכם סניפים בפריסה ארצית

טיפול סיעודי בחולה מונשם

המחשבה על חולה מונשם גורמת למרבית האנשים לדמות בעיני רוחם אדם השוכב על מיטת בית חולים, מחובר למכונת הנשמה, מורדם ומחוסר הכרה. המציאות היא שונה, ויש לא מעט חולים מונשמים שמטופלים בין כתלי ביתם – חלקם אפילו מנהלים שגרת חיים הכוללת פעילויות שונות ומפגשים חברתיים.
כדי להבין כיצד זה אפשרי, יש להכיר את ההבחנה בין הנשמה מלאכותית פולשנית לבלתי-פולשנית.

הנשמה מלאכותית פולשנית

הנשמה שבה מחדירים אל קנה הנשימה של המטופל טובוס דרך הפה, או קנולה באמצעות טרכאוסטומיה:

  •  טובוס –
    אביזר צינורי ארוך, המוכנס אל קנה הנשימה באמצעות מוליך דרך פיו של המטופל. כאשר מתחילים הנשמה מלאכותית במטופל, תמיד מתחילים אותה עם טובוס (למעט במקרים חריגים) וזה דורש להרדים את המטופל, משום שהחדרת טובוס והישארותו בפה ובגרון גורמת להרגשה מאד לא נעימה, לרפלקס הקאה ולשיעולים שמטרתם פליטה שלו החוצה.
    הטובוס מתאים להנשמה לפרקי זמן קצרים של שבועיים עד שלושה שבועות וככל שהוא נשאר זמן ממושך יותר, כך הוא מעלה את הסיכון להתפתחות סיבוכים. כאשר לא מצליחים לגמול את המטופל מההנשמה (לגרום לו לנשום בכוחות עצמו) תוך פרק זמן זה, מחליפים את הטובוס בקנולה (צינורית) המוחדרת באמצעות טרכאוסטומיה.
  • טרכאוסטומיה – 
    פעולה כירורגית במהלכה מחדירים קנולה אל קנה הנשימה דרך פתח חיצוני בצווארו של המטופל. המילה “טרכאוסטומיה” היא שילוב של המילה “טרכיאה”, שפירושה “קנה הנשימה” ושל המילה “סטומה”, שפירושה “פה” או “פתח”. לכן, בעברית ההליך נקרא פ‏יום קנה.
    הקנולה מאפשרת להנשים את המטופל תוך עקיפה של דרכי הנשימה העליונות (אף, פה ולוע) ואינה כרוכה בהרדמה. היא מתאימה לאנשים שזקוקים להנשמה ממושכת או כרונית, ובאופן כללי, מעלה את הסיכוי לגמילה מהנשמה בהשוואה לטובוס.

הנשמה מלאכותית לא פולשנית

הנשמה המבוצעת בלחץ חיובי, דרך אמצעי לא פולשני כגון מסיכת אף או פנים (CPAP, BPAP וכד’).

היבטים טיפוליים בחולה המונשם

טיפול בחולה מונשם נחשב לטיפול מורכב יחסית בהשוואה לטיפולים אחרים, מכמה סיבות:

  • הוא כרוך בביצוע פעולות רבות, שעל חלקן יש לחזור כמה פעמים ביום ועל חלקן מספר פעמים בשבוע.
  • הוא דורש תשומת לב רבה לתנאי הגיינה ושמירה על סטריליות בביצוע פעולות מסוימות.
  • הוא מורכב מסדרות פעולות שיש לבצע בדייקנות ובמהירות.
  • יש לו היבטים נלווים כגון צרכים תזונתיים מיוחדים, הקפדה על היגיינת פה, זהירות יתרה מפני זיהומים, התמודדות עם בעיות בליעה ודיבור, תחזוקה שוטפת של מכשור רפואי והיכרות עם מגוון גדול של אביזרים וציוד רפואי.
חולה שמונשם במסגרת אשפוז בית, זכאי לסיוע ותמיכה של צוות רפואי רב-תחומי המגיע אל ביתו בהתאם לצורך. השירות ניתן באמצעות קופת החולים וכולל שירותי רופא, אחות, דיאטנית, פיזיותרפיסטים וקלינאי תקשורת. בנוסף, הוא מקבל ללא תשלום את כל הציוד הדרוש לו, בין אם קבוע או מתכלה.
את הטיפול הסיעודי בחולה מונשם רשאית לבצע אחות בלבד ומטפלת סיעודית אינה מורשית לכך.
כאשר החולה המונשם מטופל במסגרת בית חולים, ניתן לשכור את שירותיה של מטפלת סיעודית (שאינה אחות), שתהיה צמודה אליו, תשגיח שהוא מקבל מענה לצרכיו, תהיה קשובה אליו ותקרא לאנשי צוות רפואי במידת הצורך.

סיבוכים והשפעות הנשמה מלאכותית ממושכת

  • אדם שמחובר במשך שעות רבות ביממה למכונה, מוגבל מבחינת תנועתית ושוהה זמן ממושך במיטה. יש לכך השפעה ישירה על התפקוד שלו ועל יכולתו לנהל שגרת חיים תקינה. ההשלכות הן רחבות ונוגעות להיבטים של גוף ונפש, תפקוד יום-יומי, קשרים חברתיים וחשיפה לסביבה.
  • פעולת ההנשמה חושפת את המטופל לזיהומים בדרכי הנשימה.
  • הנשמה דרך טובוס הכרוכה בהרדמה, ובמקרים מסוימים גם הנשמה דרך קנולה, גורמות לקשיי בליעה ודורשות טכניקות הזנה מיוחדות. מטופלים כאלה זקוקים להזנה באמצעות זונדה, שהיא צינור המוחדר לקיבה דרך האף, או באמצעות פג (PEG), שהוא צנתר המוחדר לקיבה דרך דופן הבטן. צורות הזנה אלו דורשות התאמת תכנית תזונתית על ידי דיאטנית, פורמולות מזון ייעודיות ומזון מרוסק.
  • מטופלים השוהים פרקי זמן ממושכים במיטה נוטים לפתח פצעי לחץ. הטיפול בהם דורש הקפדה יתרה על שינויי תנוחה תכופים, ותשומת לב רבה לשינויים בעור ולסימני הופעת פצעי לחץ. 
    פצעי לחץ שאינם מטופלים וממשיכים להתפתח, עלולים להידרדר למצבים חמורים מאד ולזיהומים קשים.
  • שכיבה ממושכת וחוסר תנועה מגבירים את הסיכון להתפתחות זיהומים בדרכי השתן, כמו גם שימוש בקטטר.
  • ככל שאדם מונשם זמן ממושך יותר ומוגבל יותר בניידות, כך הוא מועד יותר להחמרת הבעיה הנשימתית וסיכוייו להיגמל מההנשמה פוחתים.
  • הנשמה מלאכותית גורמת ליובש מוגבר בחלל הפה, באף ובלוע ומעלה את הסיכון לזיהומים בחלל הפה ולבעיות שיניים. אצל מונשמים יש חשיבות גדולה לשמירה על היגיינת פה טובה.
  • מונשמים באמצעות טובוס או קנולה צוברים הפרשות במערכת הנשימה וזקוקים לשאיבת הפרשות מספר פעמים ביום. השאיבה מורכבת מביצוע שרשרת של מספר פעולות טכניות, שיש לבצען תוך שמירה על כללים מסוימים ובזהירות רבה, כדי למנוע הזזה של הטובוס או הקנולה ממקומם, או החלקה של הקנולה החוצה.
    באותו הקשר, יש להקפיד גם על ניקוי סדיר של המכשור הרפואי והצנרת שלו.
  • ישנם מונשמים הסובלים מבעיות דיבור. טובוס עלול לגרום לשיתוק של מיתרי הקול ולהיצרות של הגרון וגם קנולה עלולה לפגוע ביכולת הדיבור. לכן, חשוב להיעזר בקלינאי תקשורת, שיכולים לסייע למטופל למתן ולשפר את מצב באמצעות תרגילים שונים.


מעבר לכל אלה, ישנן השלכות רגשיות ונפשיות גם על המטופל וגם על קרובי המשפחה המטפלים בו. חשוב מאד לגייס תמיכה רחבה ככל האפשר, בעיקר כשמדובר בטיפול במסגרת אשפוז בית, ולחלק את הטיפול בין כמה מטפלים. במידת האפשר, מומלץ לגייס סיוע של מטפל או מטפלת סיעודיים מנוסים ובעלי הסמכה, שיוכלו להקל על קרובי המשפחה ולבצע חלק מהמשימות.

הטיפול בחולה המונשם הוא נושא מורכב ורב צדדים. אצלנו, בעמותת “לב זהב”, תוכלו לקבל את כל המידע ולמצוא מטפלים סיעודיים מוכשרים ומנוסים.
למידע נוסף ולתיאום פגישה, צרו עמנו קשר:

בטלפון:   03-508-6868באימייל:  info@lev-zahav.co.il

בטופס פנייה בעמוד “צור קשר” באתר שלנו

או בכל אחד מסניפינו

לב זהב היא העמותה המומלצת לאחים ולאחיות לליווי קשישים. גם אתם עתידים להיות שבעי רצון ממענה מותאם שעונה על הצרכים!
צרו קשר ונשוב בהקדם

חייגו עכשיו 03-6555870

לפניות ומידע נוסף מלאו פרטים

ונחזור בהקדם

או מלאו פרטיכם

וניצור קשר בהקדם:

עמותת לב זהב מגייסת עו"ס, אחים ואחיות, גרונטולוגים, מרפאים בעיסוק ופיזיותרפיסטים לסניפים ברחבי הארץ

עַל־שַׁ֣חַל וָפֶ֣תֶן 
תִּדְרֹ֑ךְ תִּרְמֹ֖ס כְּפִ֣יר וְתַנִּֽין